Покоління відходить ,
покоління приходить ,
а земля вічно стоїть
Старий Заповіт
Таким був сьогодні епіграф до теми з української літератури " Сава і Рахіра - уособлення духовної деградації в повісті "Земля". Трагедія шляхетної, чутливої душі Анни в жорстоких обставинах тогочасного сільського життя та протиставлення їй жорстокої, самовпевненоїРахіри". Коли появилася з пластиліном в руках на урок української літератури в десятому класі, то першою фразою прозвучало " А у нас урок трудового навчання?", на що учням запропонувала ( за допомогою пластиліну) дати характеристику героям повісті Кобилянської "Земля" та провести порівняння з реальним сучасним життям. Кілька секунд на організацію і, знаючи зміст твору, процес пішов.
Старий Заповіт
Таким був сьогодні епіграф до теми з української літератури " Сава і Рахіра - уособлення духовної деградації в повісті "Земля". Трагедія шляхетної, чутливої душі Анни в жорстоких обставинах тогочасного сільського життя та протиставлення їй жорстокої, самовпевненоїРахіри". Коли появилася з пластиліном в руках на урок української літератури в десятому класі, то першою фразою прозвучало " А у нас урок трудового навчання?", на що учням запропонувала ( за допомогою пластиліну) дати характеристику героям повісті Кобилянської "Земля" та провести порівняння з реальним сучасним життям. Кілька секунд на організацію і, знаючи зміст твору, процес пішов.
На землі появляється перша героїня , над якою учні зробили суд- коханка Сави Рахіра – його двоюрідна сестра, наполовину циганка, яку вважають однією із найбільш негативних образів повісті, і яку звинуватили (десятикласники) , що саме вона причина братовбивства. Рахіра мала багато спадкових вад: злодійкуватість, жорстокість, нечесність, заздрість — і не цуралася їх. Вона підтримувала всі темні інстинкти в Саві і цим прив’язала його до себе. Саме внаслідок її намовлянь (що в разі смерті Михайла вся земля дістанеться їм) Сава зважився на вбивство брата.
Михайла хотілось зліпити дуже скромного і красивого, бо він « був мов образець! І не саме великий, але плечистий і сильний, а з лиця мов у якої дівчини, лише що над устами засіявся вус. Дівчата в селі знали добре, який він був, одначе він держався від усіх так далеко, був такий соромливий і замкнений, що ніхто не міг про нього сказати, щоб глядів за одною довше, ніж за другою». «Його висока горда постать перевишала всіх, мов дуб, а на його тепер ясно освітленім лиці з узад зачесаним волоссям, що спадало на плечі, із вузьким білим чолом, відбивався цілий настрій його душі. Несамовита відвага незвичайної хвилі і жаль».
Наймичка Анна . Надзвичайно бідна дівчина з сумною долею: «Нічого не мала, була убога, а лиш виставлена на гнів матері і штовханці брата, якою ні один хлопець у селі не журився». Анна мала привабливу зовнішність: «Середнього росту, з темним, як шовк, волоссям… на око ніжна, таїла в собі силу та вабила до себе, мов музика, гармонією жіночності».
Анна всіма характеризується як добра, розумна, шляхетна й порядна дівчина. Вона здатна на щирі та палкі почуття. Але не може протистояти родичам, які з неї знущаються. Самотня душа не знала, до кого прихилитися, тому не встояла перед Михайловою любов’ю, не знайшла в собі сили вберегти його дітей.
Через вбивство Михайла , учні заплямовують все червоними сльозами , бо тут не знаходять жодних пояснень щодо вчинку Сави та Рахіри, вони осуджують злочин як протиправну, ворожу для людини дію, як духовну деградацію особистості.
Наймичка Анна . Надзвичайно бідна дівчина з сумною долею: «Нічого не мала, була убога, а лиш виставлена на гнів матері і штовханці брата, якою ні один хлопець у селі не журився». Анна мала привабливу зовнішність: «Середнього росту, з темним, як шовк, волоссям… на око ніжна, таїла в собі силу та вабила до себе, мов музика, гармонією жіночності».
Анна всіма характеризується як добра, розумна, шляхетна й порядна дівчина. Вона здатна на щирі та палкі почуття. Але не може протистояти родичам, які з неї знущаються. Самотня душа не знала, до кого прихилитися, тому не встояла перед Михайловою любов’ю, не знайшла в собі сили вберегти його дітей.
Через вбивство Михайла , учні заплямовують все червоними сльозами , бо тут не знаходять жодних пояснень щодо вчинку Сави та Рахіри, вони осуджують злочин як протиправну, ворожу для людини дію, як духовну деградацію особистості.
На кінець уроку учні роблять висновок що :
Покоління відходить ,
покоління приходить , а земля вічно стоїть Старий Заповіт |
Цікаво!
ВідповістиВидалитиСпасибі, використовуйте на успіх!
ВидалитиМолодчинка. По - простому, але цікаво і доступно. Дякую за ідею, спробую зі своїми учнями
ВідповістиВидалити